Manyee Kicks in: Help ik wil een cocktail!

IMG_20141115_081816Tegen beter weten in, begint het te kriebelen. Overal om me heen zie ik enthousiaste berichtjes over het weekend inluiden met een drankje, geslaagde vrijdagmiddagborrels en instagram posts met die verleidelijk gekleurde glaasjes.

Dat wil ik ook! And I know what you’re thinking. In de social eating post heb ik gedeeld waarom je beter geen alcohol kunt drinken met uitgaan. Maar wat nu, als een cocktail net datgene is wat jij mist op een feestje? Don’t panic! Naast onthouding van alcohol, is er ook een manier om gezellig een cocktail te drinken, op een healthy way. Sure je hebt de virgin cocktails, de mocktails. Maar als je toch een craving hebt voor een echte cocktail, vertel ik je hoe je die het beste kunt (laten) bereiden.

Number one, gebruik alleen vers geperst fruit sap voor je cocktails. Vermijd de pakken vruchtensappen waar veel suiker en andere rotzooi aan toegevoegd is.

Number two, gebruik geen koolzuurhoudende drankjes maar soda water. Deze maatregel is niet alleen om de calorietjes te minderen, maar ook vanwege gezondheidsredenen. In de koolzuurhoudende drankjes en met name de light versies worden een hoop ongezonde stoffen toegevoegd waardoor je jezelf af kan vragen, wat er nu beter is; het drinken van de normale variant met “suikers” of de light versie zonder “suikers”  die alsnog zoet smaakt? Just think about it.

Number three, gebruik geen honing om je cocktail zoeter te maken maar maple syrup. De siroop die afkomstig is van de maple trees bevat veel meer anti oxidanten dan de honing. Zorg daarnaast dat je in de gaten houdt hoeveel zoetigheid je toevoegt. Meet dit verantwoord af.

Number four, gebruik voor extra structuur stukken fruit. Hiermee voeg je ook nog extra vitaminen en vezels toe aan je drankje. Denk hierbij creatief. Je kunt bijvoorbeeld ook citroen-, limoen- en sinaasappelschilrasp en een framboosje in je ijsblokjes vorm doen met water.

Number five, gebruik alleen heldere alcoholische dranken voor je cocktails. (Yay to vodka). De heldere varianten zijn meer gezuiverd, waardoor er minder chemicalien zijn achtergebleven. En dit my friends, zorgt weer voor een mildere hangover de volgende dag.

Number six, kies voor extra smaak voor krachtpatsers. En denk dan niet aan moonshine of absinth. Nope, denk aan gember, koffie of limoen. Zij geven een kick aan smaak, energy boost en prikkelen de zintuigen extra. Houd wel in gedachte dat je op moet passen met combinatie van cafeine en alcohol. Hetzelfde wat geldt voor energiedrankjes mixen met alcohol. De combinatie vergroot de kans op een uitdroging.

Number seven, ga niet overboard met je drankje door meteen een bucket te bestellen. Houd het classy met een 100 tot 150 ml glas.

Number eight, neem kleine slokjes. Als je er dan toch voor kiest om alcohol te drinken, zorg er dan voor dat je dit beperkt. Drink langzaam en geniet. Zo doe je langer met een drankje, waardoor je er minder van nodig lijkt te hebben.

Voor meer health facts over het gezond nuttigen van een cocktail, ga dan naar Greatist.com . Remember, hoe gezellig je avondje is, de volgende ochtend wordt je wel wakker met een hoeveelheid aan stoffen die niet in je lichaam thuis horen. Duik de sportschool, sauna of het zwembad in om die zooi je lichaam uit te zweten. And that my friends, is de beste hangover remedie. Happy healthy huggs!

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s