Wroclaw, Silesian food

What is it met eten in het buitenland. Waarom lijkt alles zo aantrekkelijk en is het aanbod veel groter dan in Nederland? Is dat omdat de bio producten en de gezondere alternatieven de ruimte van het snoepgoed over lijken te nemen? Or is it, omdat Nederland maar twee variaties aan kitkat lijkt te willen kennen en de andere 10 smaken niet wil introduceren?

I mean zelfs in Wroclaw te Polen. De laatste plek waarvan ik het had verwacht, was er een overvloed aan Nutella dips, Angrybird water flesjes, chips smaken, gevuld fruit bedekt met chocolade en Milka producten want seriously ze gingen van repen, knuffeltjes tot oplospoeder voor chocolate milk. Het ziet er allemaal zo gezellig uit. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen grote snoeperd ben en ik kan er ook niet van wakker liggen als de zure matjes zijn uitverkocht. Maar op mijn eigen manier loop ik while I’m abroad graag door de supermarktjes.

Uiteraard duik ik graag alle bakkerijtjes en lokale restaurantjes in. Zo ook op 1 van de 12 eilanden in Wroclaw, het eiland met de Kathedraal.

DSCN1541-001Nadat we alle pracht en praal van binnen bekeken hadden en zelfs een klim naar de toren gemaakt hebben, was het tijd voor de volgende proefronde. Onder een historisch gebouw waarvan we de oorsprong helaas niet konden achterhalen, vinden we een authentiek restaurant genaamd Lwia Brama. Het is gevestigd in de kelders en door de bakstenen muren heb je het gevoel alsof je in een ander tijdperk bent terecht gekomen. Op de kaart spotten we Silesian steak tartare en pompoen pasta. let’s order up.

Het bord ziet er verfijnd, authentiek en alhoewel het iets historisch uit ademt, heeft het ook een moderne touch. De smaak bepaal je zelf door desgewenst mosterd, knoflook, kruidenpasta, kaas en rozemarijn erdoorheen te mengen.

Geef een reactie

