Akward biertje

Tijdens een drukke dag werken, zag ik het lampje van mijn telefoon al vanuit mijn ooghoeken flikkeren. Een hele hoop berichten van mijn zus met de opvallende tekst “Als Lo zo thuis komt  is ze of heel blij met me of mag ik of blij zijn dat ik in easyvillage woon” . Verontrustend check ik daarna al haar appjes.

Mijn zus, die al vanaf jongs af aan mijn grootste promo team is en self proclaimed publicist, heeft me opgegeven voor de contest om het biermeisje ter promotie van het jubileumbiertje van de stadsbrouwerij te worden. Vol enthousiasme verteld ze dat ze al een kwartier na de inzending bericht kreeg dat ik was uitgekozen.

Vervolgens gaan er twee weken overheen en net wanneer ik denk dat alles is overgewaaid, vraagt ze wat ik vanavond ga doen. Zo onschuldig is de grote grijns op haar gezicht niet en wat volgt al helemaal niet.

In de stadsbrouwerij treffen we een groepje meisjes die de hele avond beschouwen als een ware casting. Misschien namen ze dat “wij zoeken een model”  iets te serieus. Maar ja, met mijn minute of fame in Verliefd op Ibiza, zou je wellicht kunnen zeggen dat ik wel wat gewend ben. Ik weet dus alles af van ongemakkelijke situaties as in stelt meestal niet zoveel voor. Bin there, done that.

In een gevarieerd gezelschap met genoeg toeschouwers ,legt de fotograaf die proeffoto’s gaat maken het idee toe. And there it hit me. Waarom hebben ze mij uitgenodigd als ze op zoek zijn naar een Hollandse deerne voor de foto van een dienstmeid in de aardappeleter serie? Pocahontas in the new World all over. Ik voel me totaal niet op mijn gemak en weet nu dat ik hier als zaalvulling aanwezig ben.

Geen verrassing dus als ze een vrolijke blonde dame selecteren. Dat terwijl mijn zus nog werd geroemd om haar mooie lach. But no luck Sherlock. Een aziaat zou nogal uit de toon vallen in zo’n portret. Maar op de groepsfoto daarentegen? Bij het doorbladeren van de krant spotten mijn ouders me daar. De verkeerde kant op kijkend, op een krukje, in een bierbrouwerij, met een akward smile, op de groepsfoto, in de Amersfoortse krant.
biermeisje

Geef een reactie

