Auf Essen

Met frisse kopje, tas over de schouder en een Starbucks in de hand verzamelen we ons bij de medereizigers met een gemiddelde leeftijd van 44+. Al snel merkt de groep op dat er een groot leeftijdsverschil is met ons en gaat het de tamtam al rond.

Waar de rest misschien nog rustig wil opstarten, wordt de bus gevuld met ons stemgeluid. Voor zo lang het duurt. Nog geen drie kwartier later liggen we al op apengapen en komen we vervolgens uitgerust en wel aan bij onze eerste stad; Essen.

Met het fototoestel paraat en een rammelende buik treden we de stad binnen. Al snel verdwijnt het fototoestel onderin mijn tas als ik met ijskoude handen naar mijn handschoenen grijp. Winterse temperaturen, maar gelukkig geen sneeuwstorm zoals in andere delen van het Duitse Land.

Het stadje is vrolijk versierd met Weihnachten versiering en de straten zijn gevuld met kleine kerstkraampjes. De geur van bratwurst en wafels komt ons tegemoet. En somehow weten we toch eerst een afslag richting de mac te maken voor mijn hamburgerliebende freundin.

En daar begint het, het overswitchen naar een taal die ik er al in de tweede klas van de middelbare school had uitgegooid. “Bestel jij even”  zegt Denies terwijl ze al om zich heen staat te dromen. In mijn beste Duits gooi ik er wat uit, maar waar het antwoord heen gaat. Het is net alsof ik het niet eens hoor, onverstaanbaar. Wat overkomt mij nu? Waar is die talenknobbel naartoe verdwenen?!

Tijdens een korte zit komt er een schooiende man op ons af die zijn kleinste zoon als troef wil gebruiken. Alert en nogal geïrriteerd als wij kunnen reageren op bedelaars, rent de man al vluchtig weg bij het zien van mijn boze oog. Achter ons zitten twee keurige heren die ons haar fijn uit willen leggen dat wij ze geen geld moeten geven en ons behoeden voor enkele misstappen. Temminste, daar komen we achteraf pas achter. Op het moment dat deze jongeman ons erop wil attenderen, roep ik kattig “ ich spreche keine deutsch, nein nein kein”. Yikes, tijd om ons maar weer buiten onder de mensen te begeven. Over beter gezegd, in de winkels.

Geef een reactie

