Babi Guling

Op deze vakantie wordt er vooral naar de maaltijden toe geleefd. Waar eten voor ons gelijk is aan gezelligheid, houden we ook wel van een hapje. Aan de mannen is het welvarende leven wel af te zien. Iets wat de locals nogal verwarrend vinden in combinatie met hun tint.

Drie jaar geleden heb ik met mijn zus Babi Guling gegeten bij Ibu Oka in Ubud. De nummer één van heel Bali om Babi Guling te eten. Met alle smikkelende foto’s heb ik de familie zo nieuwsgierig gemaakt, dat ze het ook willen proeven. Het restaurantje wordt verbouwd en daarom mogen we bij de familie van de tent thuis eten.

image

Een typisch Balinese woning; een tuin met losse gebouwtjes en grote veranda om gezamenlijk te zitten. Ieder gebouwtje, van de badkamer tot slaapkamer is voorzien van een veranda die tijdelijk dienen als zitplaats voor het restaurant. Geen staande tafels met stoelen, maar een salontafel vol met 8 soorten krupuk en rieten matjes om op te zitten.

Voor mij is het lage zitten geen enkel probleem. Ik zit altijd in de vreemdste houdingen. Voor de rest is het wat lastiger. Waar de mannen nooit willen toegeven aan hun leeftijd, schrikken ze van hun stijfheid. Die kleermakerzit lukt om de één of andere reden niet. Het is vast de rietenmat die onder hen vandaan schiet.

image

Het gordijn wordt gelukkig dicht geschoven zodat ik tijdens het eten niet tegen die akelige haan hoef aan te kijken. Jammer genoeg kraait dat beest alsof die levend geplukt wordt vanuit zijn kooitje. De mannen grappen over de darkroom en rats daar wordt het gordijn open geritst. De serveerster ligt helemaal in een deuk om onze geschrokken hoofden. Ze wil alleen maar de bestelling opnemen. Sepulu di special. We gaan allemaal voor de specialiteit van het huis.

image

Niet iedereen eet zijn bordje leeg. Het gerecht is wat pittig. En tja, je moet er nu eenmaal van houden. Het stukje varkensvel en het zwarte worstje zijn ook niet mijn favoriet. Maar de rest is heerlijk en het pittige spoel ik weg met kelapa muda sap.

image

Geef een reactie

