Borobudur tempel

Vandaag is het dan eindelijk zover, de dag dat we de legendarische Borobudur tempel gaan bezoeken. De plek die ik ken van alle foto’s van Robbie, Fred, oma, de vele beeldjes en onze eigen schudbol. Die laatste kregen Babette en ik op een dag cadeau van oma. Vol trots hadden we deze op onze fel geschilderde zolderkamer, pontivicaal op de vensterbank staan. Met alle voorzichtigheid benaderden we de bol, poetste hem voorzichtig en lieten hem aan onze vriendinnetjes zien. Helaas is de bol gesneuveld met het omhoog halen van het rolgordijn op een onoplettend moment. Glitter everywhere.

Met de wekker op 06.30 uur zitten Kelly, Martin, daddy en ik keurig om 07.05 uur aan het ontbijt. Waar ik gister genoot van een heerlijke nasi soto en roti kukus met verse meloen, ga ik vandaag voor een geroosterd broodje, kue mankok en kue lapis met een bakkie pleur. Javaanse sterke pleur wel te verstaan.

Nadat de rest hun omeletje naar binnen gewerkt heeft, staat ons busje op klokslag 08.00 uur klaar. Een hele prestatie in dit land waar alles lama (later, traag) gebeurd. Zo gewend als het reisgezelschap al is, stapt iedereen de bus in om op zijn/haar plek te gaan zitten. Waar Martin een aardig woordje Engels met de driver probeert te babbelen, ligt de rest op apengapen. Vroeg opstaan eist toch zijn tol.

Na een ritje van een uur komen we aan bij de parkeerplaats. Via een vriend van de driver hadden we al entree tickets, dus mogen we meteen doorlopen. Met een gids erbij banen we ons weg door alle verkopers. Daddy en de oompjes proberen nog uit te leggen waarom ze niets willen kopen, terwijl Kelly stug doorloopt, Joyce en Ronald nee schudden en ik tidak tidak roep.

De eerste aanblik van de Borobudur is waanzinnig mooi. Een gigantisch complex wat jaren onder de vulkaan as heeft gelegen. Het door Indiërs gemaakte tempelcomplex is na een vulkaanuitbarsting samen met alle hindoes verdwenen. De hindoes bleven weg. Boeddhisten kwamen, veranderden de toepa’s en vertrokken ook later weer. Pas daarna kwam de islam naar Indonesie, die door alle vertrekkende gelovigen een kans zagen om zich helaas te vestigen.

Terwijl we al luisterend onder aan de tempel staan, wordt er weer al jubelend, beoordelend, boos kijkend naar ons gewezen door vrouwen. Waar ik me eerst nog gepast kleedde voor de locals, heb ik het na nare ervaringen achter me gelaten. Deze mensen hier zijn blijkbaar niet vredelievend accepterend naar andere gelovigen en culturen. Vandaar dat de leggin weer wordt verruild voor een short.

Dezelfde vrouwen die ons neerbuigend bejubelde rennen ineens op ons af waar ze aan ons beginnen te trekken. Eerst wordt Kelly in een cirkeltje mensen getrokken terwijl ze foto roepen. Vervolgens proberen ze het bij mij. Nou sombong it is. The evil eye kunnen ze krijgen. We hebben niet samen geknikkerd. Zo werkt het niet. Kijk het is anders als je het netjes vraagt of uit enthousiasme en vrolijkheid zoals die schoolkinderen. Maar niet eerst ons afbranden en dan op de foto. Voor wat? Om aan het  een small minded vriendenkringetje te laten zien? No way José.

Mijn vader noemt me een driftharses en schaamt zich enigzins voor mijn gedrag. Zelf vind ik dat ik me nog in houd. Vooral met mijn allergie tegen small minded veroordelende mensen. Bah.

Al tidak roepen sleur ik Kelly weg van deze mensen, terwijl Joyce&Ronald nog ergens uit beleefdheid staan te poseren. Zonde van de tijd waarin de gids ons zoveel kan vertellen. Van de opbouw, vulkaanuitbarsting, restauratie en diefstal locals, eerste restauratie Hollanders die delen oranje verfde, tot tweede restauratie locals en de restauratie van de Unesco.

Op de juiste manier zijn we met de gids stap voor stap naar boven gelopen. De tempel is gebouwd gebasseerd op verhalen. Zoals van de eerste buddha. Een zoon van een koninklijk echtpaar uit Nepal die trouwde en vervolgens zijn leven wijdde aan mediteren, waarderen en eren van alle levenden en het hindoeisme naar een volgend level bracht. Alles voor verlichting. Buddha is geen god. Buddha staat voor verlichting. Sterker nog buddha betekent verlichting. Mensen die afgebeeld zijn en worden verkocht als buddha, zijn de gelovigen die het next levelde en hun leven eraan hebben gewijd. Niet bepaald de dikke intratuin buddha die half onwetend Nederland op zijn schoorsteen heeft staan.

Het verhaal gaat dat de eerste buddha met zijn vrouw een kind wilde. Terwijl zijn vrouw onder bewaking in het paleis verbleef, bad haar man 7 maanden tot ze zwanger werd onder een en dezelfde boom. Het schijnt dat ze onbevlekt bevangen is door een olifant. Misschien door de slurf who knows.

Tweede verhaal, om naar een ander paleis te reizen vertrok de 7maanden zwangere prinses per kar naar een andere plaats. Voor ze aankwam, beviel ze al in het park, onder een boom.

Zeven is een heilig getal. Er zijn geen 7 hemels maar 9. De zevende behaalt een gewoon mens en de negende enkel perfecte mensen. Aangezien die niet bestaat, wordt deze niet druk bezocht volgens de gids. In de hemel zijn er weer 3 gradaties. Het nirwana is het hoogste waar men niets meer bezit. Waar op de weg van de tempel bij iedere verdieping reliefafbeeldingen en figuren zijn, zie je op de bovenste verdieping, niets. Want in de hemel heb je niets meer nodig, alles laat je achter. Dat en je bent in de hemel als vrouw 20 jaar en als man 25 jaar oud, ideale leeftijd dingen.

Na veel gewandel, klimmen en foto’s later dalen we weer af. Weer worden we bestormd door irritante straatverkopers. Hierdoor wil niemand meer bij de vele kraampjes kijken voor souvenirs.

Off course sneuvelt mijn vader en koopt uit medelijden voor een redelijk bedrag beeldjes bij een jongentje. Joyce daarentegen als echte handelsvrouw, krijgt 5 beeldjes voor een kwart van mijn vaders aankoopbedrag. De rest hobbelt no no no roepend en uitgeput naar het busje.

Geef een reactie

