Malioboro

Na een middagje zwembad en een pizza, zegt de zon ons gedag. Fred komt met het idee om naar Malioboro te gaan. Het centrum en winkelcentrum van Yogya. Een plek met een overvloed aan batik en souvenirs. Het is dat daddy af en toe de rem erop zet, anders ga ik helemaal los met de kinderjurkjes. Zo aandoenlijk. Vooral als ik eraan terug denk wat voor prinsesje ik mijzelf voelde in de batik jurkjes.

Met een horde aan straatverkopers die Nederlands praat, slenteren we kraampje per kraampje af.  Joyce, Ronald en kelly zien niets wat hun hartje begeert en besluiten terug te gaan naar het hotel.

Samen met daddy en de oompjes lopen we op ons gemakje door de straten van Yogya. Fred koopt mooie batik kleden, Alan zonnebril + andere gein en Martin is druk op zoek naar armbandjes. Met het verzoek van mijn nichtjes om souvenirs mee te nemen, struggled hij zo nu en dan nog. Maar gelukkig geef ik hem af toe een subtiele hint in de juiste richting.

Wanneer mijn vader weer aangesproken wordt door een local, besluit ik maar es niet sombong te doen en te luisteren. De man verteld dat zijn vrouw met andere kunstenaars een batik voorstelling openstelt, gratis voor iedereen te bezoeken. Vol nieuwsgierigheid volgen we de man en komen op een bovrnverdieping gevuld met de prachtigste schilderijen. Zo dankbaar als de kunsrenaars zijn voor ons bezoek, krijgen we drankjes aangeboden terwijl er uitgelegd wordt hoe de batik schilderijen tot stand komen.

Ik kan het natuurkijk niet laten. Onbewust gaan mijn ogen de kamer rond en al gauw heeft een schilderij mijn aandacht getrokken. Een kleurrijk schilderij met vissen, mensen en de meest sierlijke patronen. Het pakt me. Voordat ik het weet vul ik de aankoopbon in. Trotse eigenaresse. Er moet enkel nog afgerekend worden. De man verteld me dat pinnen geen probleem is. De man gebaard ons hem te volgen en begeleid ons naar een pinautomaat in een giga winkelcentrum. Dit was wel iets voor Joyce geweest die nu geniet van haar 3e massage en Kelly van nr. 4 en Ronald van nr. 2.

De man bedankt ons uitgebreid en noteert mijn gegevens nogmaals. Blijkbaar sponsor ik een lokaal kunstproject, de kunst organisatie en heb ik het meesterwerk van de leraar gekocht. De rest van de schilderijen is met behulp van patronen door zijn leerlingen gemaakt. Mijn schilderij uit de losse hand. Bkijkbaar heb ik een goed oog voor kunst.

Na een rondje door het winkelcentrum, waar eindelijk eens de oompjes hun slag kunnen slaan, strijken we neer bij een Kopi Luwak. De kopi Luwak uitgescheten koffiebonen door een cheval kat die vervolgens worden gebrand. Een aparte smaak die nabrand in je keel. Daddy vind het goede koffie, zelf spoel ik hem weg met mijn oreoshake.

Na het winkelcentrum duiken we de winkels bij ons hotel in. Allemaal trendy boetiekjes met gave merken van goede kwaliteit katoen gemaakte kleding. Helaas is daddy’s maat niet verkrijbaar. Wanneer ik er naar informeer begint te verkoper zelfs te giechelen. Na een praatje met deze bung, is hij vol lof over mijn vader en verteld mij wel drie keer hoe gentil hij hem vind. Of dit is een aparte versiertruc door te slijmen over mijn daddy of de jongen is helemaal onder de indruk van hem.

Uiteraard met tasjes gaan we terug naar het hotel om de drie massage fanaten te zoeken en een lichte snack te nuttigen.

Geef een reactie

