Rattenplas

Het korte rondje door het winkelcentrum voldoet niet voor onze shoppingqueen. Samen met vriendjelief en Kelly brengt ze de zaterdag al winkelend door. Daddy en ik joinen bij het ontbijt, maar besluiten nog rustig aan te doen.  Samen met Martin gaan we toch even de mall in op zoek naar souvenirs. We belanden we bij de frozen yoghurt stand omdat daddy onwel wordt. Al vlug brengen we hem terug naar het hotel. Hij duikt meteen zijn bed in. De rest van de middag wil hij slapen.

image

Met de oompjes drink ik een melonsapje bij het hotel. Ik merk dat ze eropuit willen en toch liever niet zonder mij. Na een kleine daddycheck om een colaatje te brengen, trekken we Bandung in. Een wandeling met dit verkeer is levensgevaarlijk, toch willen de eigenwijze heren hun benen strekken. Als moeder gans volg ik ze, om waar het kan hen te redden van een roadkill. Hoe relaxed de locals met hun opstekende hand auto’s tegenhouden voor het oversteken, zo vaak krijg ik een hartstilstand wanneer de oompjes een poging doen. Enigzins onoplettend gaat het gelukkig net goed.

Ik ben dan ook erg blij wanneer ze met een taxi een andere straat willen bezoeken. Jalan Braga. De straat die vroeger DE hoofdstraat van Bandung was, waar tante een winkel had en waar Fred als anak ketjil zijn milkshake met oma haalde.

Met de heren beland ik in een taksi waar ze al gauw mij het woord laten doen. Bij aankomst slenteren we door de beregende straten van Braga. Een pracht van weleer, de vergane glorie straalt er vanaf. Alle verhalen die ik over deze omgeving heb gehoord, doet de omgeving te niet. In Indonesie kennen ze geen onderhoud of behoud van historische gebouwen. In hun ogen zonde van het geld, de moeite en oud is oud.

Al snel vertrekken we uit Braga, omdat het voor de volgende dag ook op de planning staat. We willen een gedeelte overlaten om samen met de rest te verkennen. Toch kan ik het niet laten om voor zusje een kitsche flessenopener te halen. Gooi een beetje cultuur in dat gezuip in grunn haha. Terwijl we de Braga willen verlaten, valt ons oog op een eettentje. Enigzins dorstig enteren we het gebouw. Tot onze grote verbazing blijkt dit de bakkerij te zijn waar oma en tante altijd hun gebakjes haalden. Hier kunnen we niet zomaar weggaan.

Een paar sterke verhalen, herinneringen en bintang later, gaan we op zoek naar een taksi. Fred houd al gauw een taksi aan. Deze taksi wimpelt hij net zo snel af wanneer hij hoort dat hij zonder meter rijd. Terwijl wij op de stoep wachten, kregen Alan en Martin hier niets van mee. Martin ziet de taksi en zo galant als hij is, wil hij zich haasten naar de taksi. Met deze onhandige beweging duwt hij mij van de hoge stoeprand af. Splash. Ik land met mijn muggenbult voet met gelakte nageltjes en witte bloemenslipper in een regenplas waar eerder nog een rat doorheen heeft gerend. Ik voel de beestjes en stukjes vuil op mijn voet met een onmiddelijke jeuk.

Alan staat te gieren van het lachen op de stoep en Martin wandelt onoplettend door. Niet eens opgemerkt dat ik splashte totdat ik als een diva panisch ieeeeeewl begin te roepen. Daar is Fred met zijn tissues “hier smettie smetvrees dep hier je voet maar mee”.

Well deppen is in dit geval verre van genoeg. De hele taksi rit staar ik panisch naar mijn voet terwijl de meest verschrikkelijke amputatiebeelden door mijn hoofd schieten. In het hotel spring ik meteen met slippers, kleding en al onder de douche. Ik geloof niet dat iemand zich ooit zo grondig en hard heeft geboend onder de douche als ik op dat moment.

Ietwat gebruised sjof ik na het douchen met een tasje eten over de hotelgang voor een daddycheck. Bij de bakkerij verkochten ze ook hollands gebak en hartige heerlijkheden. En laat hij nu net gek zijn op kaasstengels en saucijsjes.

2 comments

  1. hahahah, zit je voet er nog aan?

    leuk dat jullie bij de winkeltjes zijn geweest!!!

    Groetjes en liefs,
    Babette, Jori en Nani en mama

Geef een reactie

