Kritische make-up

Na het ontvangen van de uitnodiging was ik nogal sceptisch. Een make-up party, dat terwijl deze neuroot haar vaste producten gebruikt. Oké ik geef toe, hier en daar kan er wat verbeterd worden, maar een make-up fanaat ben ik ook weer niet.

Voor mijn beste vriendin ga ik erheen, met een licht laagje make-up en een zonnig laagje op mijn toet. Bij aankomst is de hele tafel bezaaid met bakken met aangebroken producten. Met mijn smetvrezende achtergrond werkt dit niet in het voordeel voor de vertegenwoordigster van het Zweedse merk Oriflame. Het merk is mij geheel onbekend. Ik heb ook een bepaalde vrees ontwikkeld over de jaren voor onbekende producten en party’s . Vooral omdat ik bij thuiskomst of soms zelfs tijdens de party, na het gebruik ervan een allergische reactie kreeg.

Iets argwanend begon ik met het gezichtsreinigingsplan. Bij stap 1 had ik zowaar nog geen jeuk of tintelende gevoelens op mijn gezicht. Stap 2 voelde vettig, stap 3 verkoelend. Of ik overtuigd ben, geen idee, ik was afgeleid door het verkwikkende oogcrèmetje . Alleen de manier van het verspreiden met vingertoppen vind ik al leuk. Iets wat ik te weinig doe.

Terwijl ik de vettige crème met een vochtig watje van mijn gezicht afveeg, vraagt de vertegenwoordigster enthousiast wat voor verschil ik ondervind met mijn eigen reinigingsproducten. Ik antwoord dat mijn eigen producten op zijn geraakt en ik over was gestapt op doekjes. In koor roepen alle aanwezigen dames “dat meen je niet”. Op mijn beste vriendin na. Van allerlei kanten word ik bestookt met vragen, tot de hamvraag “je reinigt toch wel iedere ochtend en avond je gezicht?” Busted big time. Tuurlijk haal ik de make-up eraf, maar voor de rest smeer ik overal mijn bodylotion. Voor mijn huidtype maakt het niet uit. Maar na alle uitleg van gister begrijp ik dat dit een absolute no go is.

Gelukkig is daar mijn beste vriendin die zelfs haar gezicht reinigde met shampoo onder de douche. Of dit nu een kwestie van onze luiheid is? Of misschien omdat ik tot nu toe het nut er niet van in zag. Ik ben vanaf nu overtuigd. Mede door een aanwezige gast die ook professioneel visagiste is. Zij kwam veel overtuigender over dan iemand die avondjes geeft voor mij.

Ietwat terughoudend vul ik het bestelformulier in. Laat ik maar gaan voor de reinigingsproducten zodat ik op de vakantie lekker aan kan smeren. Bij het inleveren van het formulier houd ik mijn tas gereed om alle producten erin te gooien. Maar tot mijn verbazing verteld de vertegenwoordigster dat ik het pas maandag krijg. Een kleine domper.

Ik ben een enorme fan van een drogisterij of parfumerie bezoeken en er vol enthousiasme met een volle tas aan heerlijke brand new smeerseltjes uit te komen. Of om de verhalen van mijn nicht te horen over nieuwe producten uit één van haar vier glossyboxen. Pure verwennerij. Bijna iedere week van de maand staat er een cadeautje op haar te wachten bij thuiskomst. Haar vriend voelt zich soms wel vergeten wanneer ze bij thuiskomst enkel oog heeft voor de box, maar hij weet dat hij de lucky basterd is die als proefkonijn mag dienen.

Geef een reactie

